• Kontakt

    Telefon: + 385 1 4573 937

    Fax: +385 1 4611 032

    Skype: mmh-cyn

  • Adresa

    Selska cesta 112c,
    10 000 Zagreb,
    Hrvatska


NAŠI DONATORI

Mreža mladih Hrvatske ulaže napore u osiguravanju vjerodostojnosti i istinitosti informacija koje prenosi putem svog info-servisa "Mladi info". Međutim, Mreža mladih Hrvatske nije u mogućnosti jamčiti potpunu vjerodostojnost i istinitost informacija i odriče se odgovornosti za eventualne štete nastale korištenjem istih.


Sva prava pridržana 2007. - 2018. MMH.
Razvoj i održavanje: invento*

14.11.2014.

Priopćenje za medije: DOPRINOSI SVEMU, OSIM RJEŠENJU


Mreža mladih Hrvatske (MMH) i Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju (BRID) oštro se
protive nagloj, nepromišljenoj i neutemeljenoj izmjeni Zakona o doprinosima, koju je Vlada
Republike Hrvatske poslala u hitni saborski postupak, a za koju smatramo da može imati mnoge
štetne posljedice na tržište rada i državni proračun.

30.10.2014. ministar Mirando Mrsić javno je istaknuo kako će Vlada uskoro omogućiti
poslodavcima da zaposle novu mladu osobu uz ugovor na neodređeno, pri ćemu će u tom
slučaju poslodavac do pet godina biti oslobođen plaćanja bruto 2 udjela doprinosa uz plaću. Taj
udio izdvaja se za fond zdravstvenog osiguranja, fond za isplatu naknade za nezaposlene i zaštitu
na radu, namijenjene odreda važnim javnim potrebama. U isto vrijeme, Vlada je na svojoj
sjednici Prijedlog izmjena Zakona o doprinosima, a koji bi to omogućio, poslala u saborsku
proceduru i to hitnom postupku (gdje nema prilike za više čitanja i dorade prema komentarima
zastupnika i javnosti), koji je rezerviran isključivo za pitanja nacionalne sigurnosti i za brzo
rješavanje hitnih državnih situacija. Jasno je da ove izmjene zakona ne spadaju niti u jedno niti u
drugo.


Iako se na prvi pogled ovaj potez čini dobar, kada samo malo zagrebemo površinu, jasno je da
postoji mnogo otvorenih pitanja i nerješenih problema:


1. Nije jasno na koga uopće cilja ova mjera. Naime, slično kao i Stručno osposobljavanje bez
zasnivanja radnog odnosa, ova mjera neće bitno stimulirati zapošljavanje svih mladih, već će
uglavnom opet služiti za zapošljavanje onih koji su u već relativno povoljnijem položaju na
tržištu rada, kao što su visoko obrazovani mladi, a umjesto ugroženih mladih. Politike
zapošljavanja moraju težiti tome da osiguraju barem minimalne uvjete za zapošljavanje svih
nezaposlenih (naročito teško zapošljivih), a ne da država mjerama sebi smanjuje statistike o
nezaposlenosti, time što intervenira u skupine čiji problemi, iako naravno postoje i njima se
treba baviti, nisu najteže rješivi.


2. Umjesto da se stabilnije i dugotrajnije zapošljavanje riješi Zakonom o radu (ZOR), koji je jedini
primjeren okvir za to, Vlada se izvlači na upute Europske komisije da treba stimulirati ugovore
na neodređeno kod mladih ljudi. To je sasvim suprotno osnovnoj ideji koju je Vlada komunicirala
ZOR-om, tj. da je cilj fleksibilizirati odnose na tržištu rada. Ovime Vlada pokazuje da je svjesna
koliko je taj potez bio pogrešan, no i dalje nije voljna to ispraviti, već to pokušava korigirati
beznačajnim kozmetičkim izmjenama.


3. Mjera ostavlja prostora za stvaranje nepovoljnih situacija. Prvo, time da otvara prostor za
supstituciju starijih radnika (iznad 30 godina) mlađim radnicima (koji bi se tada mogli zaposliti
pod povoljnijim uvjetima), što narušava međugeneracijsku solidarnost te cilj da se osigura
sigurnost i kvalitetno zaposlenje za sve radnike, bez obzira na godine. Drugo, otvara se prostor
za “preotimanje” radnika jer novi poslodavac u ovom slučaju može mladoj osobi, u koju je stari
poslodavac uložio vremena i resursa, ponuditi bolje uvjete, koje stari ne može.
U prijedlogu Zakona sasvim je jasno da ne postoji kvalitetna analiza i utemeljenost na podacima
koji su doveli do ove odluke. Nedostaju Procjena učinaka propisa (koju se treba izraditi kada
zakon ide u hitnu proceduru) te Procjena učinka na proračun, što su bitni koraci prije nego što se
ovakav zahvat može smatrati utemeljenim, a da ne spominjemo nedostatak javne rasprave i
ikakvog doprinosa stručne javnosti.


Iako pozdravljamo pokušaje poboljšanja položaja mladih na tržištu rada smatramo da se izmjene
zakona trebaju odmah povući iz hitne procedure, kako bi se njegov osnovni smisao, a još više i
učinak, mogli kvalitetno procijeniti. Osim toga, tražimo izradu svih potrebnih procjena učinaka
donošenja ovakvih izmjena te javnu raspravu, kako bi svi dionici kojih se ove izmjene tiču, a
takvih ima mnogo, mogli sami izreći je li ovo to što oni žele ili trebaju. Osim toga, potrebno je
razmotriti mogu li se stabilniji oblici zapošljavanja poticati na mnogo manje “invazivne” načine,
kao što su mjere koje stimuliraju pretvaranje ugovora na određeno u ugovore na neodređeno te
recimo kroz mjeru poticanja zapošljanja “Pola-pola”, gdje se veći poticaj može ponuditi za
ugovore na neodređeno. Naravno, ima još mnogo drugih načina koji bi kvalitetnije pokrili ovu
problematiku.


Kontakt:


Marko Boko, predsjednik MMH, marko@mmh.hr, 099 803 2344
Jelena Miloš, BRID, jelena.milos@gmail.com, 095 531 3427




Podijeli zanimljivost sa društvom: