Main amazonas te%c4%8daj talijanskog
08.09.2020.

Međunarodno volontiranje u doba korone

Podijeli:

Odlazak u drugu državu, sam po sebi, je izazovan. Napuštamo našu sigurnu okolinu i dolazimo u potpuno novo okruženje u kojem ne znamo što nas sve očekuje. Nemamo bazu ljudi na koje se možemo osloniti, ne poznajemo običaje, treba nam određeno vrijeme da se prilagodimo.

Volontiranje je čin u kojem ljudi daju svoje vrijeme i resurse kako bi doprinijeli stvaranju boljih uvjeta u životima drugih, pomogli neprofitnim organizacijama i društvu u cjelini, bez dobivanja novčane naknade. Mlade ljude trebalo bi motivirati za volontiranje jer se pokazalo da ono pridonosi životnom smislu i zadovoljstvu. Razvoj društva kojem su temeljne vrijednosti pomaganje drugima, pogotovo nemoćnima i ugroženima, poprima posebnu važnost u krizama poput trenutne situacije uzrokovane pandemijom COVID-19.

Prije zatvaranja granica i ulaska Hrvatske u karantenu mnogi inozemni volonteri mogli su birati žele li ostati u državi u kojoj sudjeluju u provedbi različitih aktivnosti ili se vratiti nazad u svoju domovinu. Anketa provedena na 11 800 ljudi koji su sudjelovali u aktivnostima mobilnosti Erasmus+ i Europskih snaga solidarnosti na razini Europe pokazala je da je čak 25 % (2 950) ljudi odlučilo ostati u drugoj državi. Volonteri koji su nastavili sudjelovati generalno su bili zadovoljni, online aktivnosti bile su povezane s originalnim aktivnostima na koje su se prijavili, ali izjavili su da im je nedostajao osobni kontakt i korištenje obrazovnih prostora poput knjižnica koje su im trebale biti dostupne u državi u koju su došli. Nekima je bilo najteže što s jedne strane žele ostati i pomoći ljudima jer se nalaze u teškoj situaciji, a s druge strane imaju jaku želju vratiti se nazad i biti s bližnjima.

 

Pandemija i prilagodba na nesigurne uvjete

Volontiranje u vrijeme pandemije predstavljalo je dodatan teret na aktere uključene u organizaciju mobilnosti, zbog dodatne podrške koja je bila potrebna volonterima. Mnogi volonteri osjećali su se zatočeni i bila im je ograničena mogućnost kretanja. Pričali smo s Agencijom za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU) (nadležno tijelo za provedbu Erasmus+ i Europskih snaga solidarnosti u Hrvatskoj) i nekoliko udruga (Udruga IKS, Outward Bound i Amazonas) o tome kako im je bilo nositi se s koordiniranjem programa u vrijeme karantene.

Na početku pandemije Agenciji je trebala čekati upute Europske komisije kako bi se postupanje u svim zemljama ujednačilo. Nekada su i volonteri postavljali pitanja na koje nije bilo moguće odmah odgovoriti jer je situacija za sve bila nova (npr. uključuje li zdravstveno osiguranje, koje im je dodijeljeno prilikom ulaska u novu državu, testiranje na koronu ili psihološko savjetovanje i terapiju). AMPEU programi funkcioniraju pod različitim pravilima i okvirima te je bilo potrebno uvesti različite mjere prilagodbe. Neke od mjera koje su uvedene bile su prebacivanje svih aktivnosti online, odobravanje takozvanih troškova više sile, prekidanje aktivnosti, odobravanje odgode, produženje ugovora te odobravanje dodatne novčane podrške, ako se za time prepoznala potreba.

Agencija je prepoznala potrebu za dodatnom psihosocijalnom podrškom, zbog nesvakidašnje i zahtjevne situacije u kojoj su se našli volonteri te su iz tog razloga uveli dvije nove mjere. Otvorili su online servis PADLET na kojem su se svi volonteri mogli javiti s bilo kakvim pitanjima te su potrebno osposobljavanje za međunarodno i domaće volontere prebacili u online format. Volonterima je u sklopu osposobljavanja pružena dodatna pomoć i podrška kroz razne alate i metode. Većina volontera se uspjela prilagoditi, no dio je izrazio želju za dodatnom podršku. Treneri koji provode osposobljavanja, zbog dugogodišnjeg iskustva u radu s mladima, znali su volonterima pružiti savjetovanje i pomoć.

Jedna od glavnih postojećih mjera, koja se pokazala najkorisnijom, bila je mentorska podrška. Dolaskom na aktivnost svakom volonteru dodjeljuje se mentor. Mentori mogu biti prijašnji volonteri, pojedinci iz udruga, odnosno svaki pojedinac za kojeg udruga smatra da bi bio dobra podrška. Volonteri su za njih izjavljivali da su im uvelike pomogli da se prilagode na novonastalu situaciju.

Ne smijemo zanemariti da su AMPEU i same udruge trebali proći kroz proces prilagodbe na novonastalu situaciju, naviknuti se na rad od doma i promijeniti način funkcioniranja.

 

Nošenje s pandemijom

Agencija sada raspolaže s više informacija nego na početku pandemije te su uspostavljeni novi protokoli. Sve organizacije uključene u mobilnost imaju iskustva s COVID-om i znaju što trebaju poduzeti. Također, Agencija je uvela i određenu fleksibilnost u financiranje i provedbu dogovorenih aktivnosti. Zaključeno je  da je i provedba online osposobljavanja dobra praksa koju će potencijalno koristiti i u budućnosti.  Jedna od mjera koju će vjerojatno provoditi je zamjena inozemnih volontera s domaćima, no prema mogućnostima s obzirom na ograničeni proračun za prihvat domaćih volontera. Također, u planu su i dodatne mjere potpore kao što je, primjerice, osiguranje dodatnog mentoriranja koje pruža mogućnost psihosocijalnih usluga, a do sada je bilo rezervirano samo za volontere s manje mogućnosti.

Ono što bi Agenciji olakšalo provedbu aktivnosti jest da se procedure ubrzaju koliko je to moguće i da postoje jasnije informacije oko toga koji državljani smiju ući u našu državu. Agencija smatra da nošenje s pandemijom za strane sudionike olakšavaju mrežne stranice na engleskom jeziku s nužnim informacijama.

 

Važnost međusobne solidarnosti

No, čini da se usprkos cijeloj situaciji duh udruga nije pao. AMPEU je izjavio da su na posljednjem roku u svibnju zaprimili do tada najveći broj prijava. Zanima ih koliko će udruga odabrati temu COVID-19. 

Čini se da su se udruge uspješno prilagodile na novonastalu situaciju i uspješno rješavale probleme. Većina udruga bila je zadovoljna suradnjom i razmjenom informacija između svih aktera organiziranih aktivnosti. Pružali su redovitu podršku svojim volonterima kako se ne bi osjećali izolirani, a kada je bilo potrebno, osigurali su i stručnu pomoć.

Izbijanje pandemije COVID-19 osvijestilo je koliko smo svi međusobno povezani i kako posljedice utječu na sve nas. Zbog toga je veoma bitno da postoji međusobna solidarnost, povjerenje između aktera i želja za pomaganjem, kako bi se ovakve krize uspješno rješavale. AMPEU i udruge spremno su reagirale na nepogodnosti izazvane pandemijom kroz izvrsnu suradnju i odgovaranje na organizacijske potrebe i potrebe volontera.

Pandemija nam je svima jasno pokazala kako smo  društvena bića i da su nam potrebni drugi ljudi kako bismo se osjećali sigurno i prihvaćeno. No, trenutno je naš društveni život značajno ograničeniji. Zato nemojte zanemariti svoje mentalno zdravlje. Pobrinite se za sebe da i dalje možete uspješno funkcionirati u novoj životnoj situaciji. Jer tako bolje možete pomoći i drugima oko sebe.

 

Pisala: Ivona Eterović

 

Galerija slika:

U galeriji možete vidjeti kako su izgledale različite aktivnosti koje su provodile udruga Amazonas (tečaj engleskog kroz rasprave o različitim temama, tečaj španjolskog i talijanskog), te udruga IKS (pokrenuli su kampanju ''Working from home'' kako bi promovirali odgovorno ponašanje i rad od doma). 

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.